Nederlands | English

Elektrisch warmtevest

Zelfgemaakt warmtevest

Op deze foto hou ik mijn elektrisch warmtevest tegen het licht. Je kunt de verwarmingsdraad zig-zag door het vest zien lopen.
verwarmingsvest
Ik had genoeg materiaal, gereedschap en hulp. Het was echter nog een hele klus om dit warmtevest te maken.

Omdat ik soms niet op mijn bed lig en dan met dit vest aan slaap, is veiligheid erg belangrijk. Daarom werkt mijn verwarmingsvest op laagspanning.
Ik heb een paar tweedehands elektrische dekens van Inventum gekocht, die allemaal ongeveer dezelfde transformator gebruiken. Van één elektrische deken heb ik de verwarmingsdraad eruit gehaald. Dit bleek ruim 17 meter verwarmingsdraad te zijn. Deze is in het warmtevest verwerkt. Het was te lastig om de verwarmingsdraad ook aan de voorkant te maken, dus nu wordt alleen mijn rug verwarmd. Daardoor raakt mijn rug snel bezweet. Soms is het nodig dat ik een paar keer per dag droge kleren aantrek.
De verwarmingsdraad bestaat uit een paar koperdraadjes met elk een dun isolatielaagje. Om er een draad aan te solderen is het nodig dat elk koperdraadje goed contact maakt.
Van de bovenste verwarmingsdraad tot de onderste verwarmingsdraad is 60 cm. Dat is alleen voor de rug, want ik heb geen deel voor de nek.
Het vermogen is hetzelfde als de oorspronkelijke elektrische deken en is 40 Watt.
In 2007 was mijn elektrische verwarmingsvest af.
Het vest is van dik katoen, omdat katoen goed tegen hitte kan.
Ik draag het warmtevest over een bodywarmer, zodat de warmte beter verdeeld wordt. Over het warmtevest heb ik nog een jas aan. De centrale verwarming staat overigens op 22°C.

Als extra veiligheid heb ik geprobeerd om de aansluitingen van de aansluitdraad naar de verwarmingsdraad vochtdicht te maken door krimpkous met lijm te gebruiken.
Verder heb ik nog een thermische zekering in het vest aangebracht, maar dat heeft weinig nut, want het kan ergens anders in het vest te warm worden.
Een goede stekker vinden bleek nog niet eenvoudig. Een goede verbinding is nodig (er gaat 2,5A doorheen) en ik heb graag dat los springt als ik wegloop en per ongeluk zou vergeten om het los te koppelen.
Eerst had ik stekkers zoals de sigarettestekker in een auto. Maar deze maakten niet goed contact, en werden warm.
Nu gebruik ik Tamiya stekkers. Hierbij breken de draden snel af, maar die heb ik nu met montagekit vastgezet. Het ziet er niet uit, maar voorlopig werkt het.
Voor in de auto heb ik een verloopkabeltje voor in de sigaretteaansteker van de auto.
tamiya stekker tamiya stekker tamiya stekker

Overal in huis heb ik transformators staan, zodat ik het verwarmingsvest erop kan aansluiten.
transformator
Normaal gesproken zit de elektrische deken met een stekker in het kastje van de transformator. Deze verbinding werd echter warm. Er was dus verlies door die verbinding. Daarom heb ik draden binnenin gesoldeerd, zodat deze verbinding is komen te vervallen.

Omdat mijn verwarmingsvest op laagspanning werkt, kan ik ook accu's gebruiken. Een accu of oplaadbare batterijen zou zwaar en onhandig zijn, en een Li-ion accu is lastig in het gebruik en vaak duur.
De onderstaande Li-ion accu bleek goedkoop en toch goed te werken:
Li-ion accu
Deze Li-ion accu is 12 Volt 6500 mAh, en weegt slechts 200 gram. Het bestaat uit 3 cellen, en een PCB. Het PCB is een printje dat beveiligd tegen o.a. teveel ontladen en tegen kortsluiten. Dus ik kan de accu direct op mijn warmetevest aansluiten, en werkt dan bijna 3 uren.
Deze Li-ion accu inclusief een lader kocht ik in 2009 voor 22 euro.

Voor mijn gezondheid maakt het warmtevest een duidelijk verschil. Op een paar zomermaanden na, heb ik nu ongeveer 21 uur per dag extra verwarming. Een elektrische deken als ik op bed lig en dit verwarmingsvest als ik niet op bed lig.
Een klein nadeel is dat volgens mij mijn lichaam er aan went. Ik kan steeds minder goed zonder extra verwarming.
Een ander nadeel is dat mijn huid op mijn rug er na jaren problemen mee krijgt. Dus ik probeerde het vest op mijn buik, maar na een jaar gaf dat op de een of andere manier problemen voor mijn maag. Tegenwoordig heb ik dit vest op mijn rug, maar probeer ik het niet al te hoog te zetten, en bij het douchen zet ik het water wat minder heet op mijn rug en zet ik de verwarmingsdeken op mijn bed wat minder warm.

Als ik opnieuw een warmtevest zou maken, dan zou ik geleidend weerstandsweefsel gebruiken (zonder draden) en dat op een bestaande bodywarmer vastmaken.
Of ik zou een bestaand warmtevest ombouwen. Maar een te klein warmtevest groter maken lijkt me lastig.

Vanaf 2010 gebruik ik dit warmtevest niet meer binnenshuis.
Op mijn bureaustoel en mijn huiskamerstoel heb ik een elektrisch verwarmingskussen tegen de rugleuning. Mijn zelfgemaakt verwarmingsvest gebruik ik nog wel in de auto.

Bestaande warmtevesten

Toen ik halverwege was met het maken van mijn warmtevest, bleek dat er elektrische warmtevesten bestaan voor motorrijders en ook gewone elektrische warmtevesten voor rug en nek.

Een paar jaar later, zo rond 2008 kwamen er een groot aantal elektrisch verwarmde vesten op de markt, waaronder ook vele met een accu.

Verwarmingsvesten voor gebruik binnenshuis zijn bijvoorbeeld:
    • Inventum elektrische verwarmingskussen, type HNK36, 100 Watt, 50 cm lang.
    • Medisana verwarmingskussen, type HKN, 60 Watt, 65 cm lang.
    • Bosch warmtevest, type PFP5030, 60 Watt, 56 cm lang.
    • Beurer, type HK56, 100 Watt, 50 cm lang.
    • Microlife, type FH300, 56 cm lang.
Deze warmtevesten voor binnenshuis werken op netspanning van 230 Volt, en schakelen zichzelf na anderhalf uur uit.
Ze zijn voor mij te klein. Voor mij zou een lengte van 75 cm nodig zijn.

Dit is het Inventum HNK36 warmtevest:
Inventum verwarmingsvest
Het Inventum warmtevest is 50 cm lang, maar van de bovenste verwarmingsdraad in het nekgedeelte tot de onderste verwarmingsdraad is 42 cm.

Het Inventum warmtevest bleek handig in gebruik, daarom kocht ik in 2012 een tweede:
inventum warmtevest
Op de foto hierboven staat links het binnenste deel van mijn oude Inventum warmtevest. Rechts is de nieuwe.

Dit is het Inventum HNK55 multifunctionele warmtekussen:
Inventum HNK55 Inventum HNK55 Inventum HNK55
Merk en Type: Inventum HNK55
Prijs: ongeveer 40 euro in 2013
Dit warmtekussen kan als een band om het middel gedragen worden, om zo een deel van de rug te verwarmen. Het kan ook omgeslagen worden en voor de nek gebruikt worden.
Ik gebruik het voor mijn nek, en het is prettig om te gebruiken. Als ik bijvoorbeeld 's ochtends wakker wordt dan gebruik ik dit kussen soms eerst een uur lang, om mijn nek wat soepeler te maken.
In 2022 gebruik ik dit warmtekussen nog regelmatig. Het is ook nog steeds te koop, maar dan als een Beurer HK55.

Dit is het Medisana "Warmtekussen voor rug en nek HKN":
Medisana verwarmingskussen
Het Medisana verwarmingskussen is 65 cm lang. Van de bovenste verwarmingsdraad tot de onderste verwarmingsdraad is 47 cm. In de bovenste 8 cm zit geen verwarming, dus het is voornamelijk het ruggedeelte dat verwarmd wordt. Om het te dragen, zit er een witte band om de nek, die strak tegen mijn keel zit.

Dit is het Medisana "Comfort Verwarmingskussen HKM":
Medisana verwarmingskussen
Ik kocht dit Medisana verwarmingskussen omdat het soepel zou zijn. Het bleek echter niet zo soepel.

Dit is het Inventum HNB60 warmtekussen.
Inventum verwarmingsdeken
Dit verwarmingskussen werkt op een accu.
De HNB60 is 40 cm bij 30 cm en kan onder kleding geschoven worden.
En er zit maar een kleine accu bij van 9,6 Volt, 2100 mAh (8 stuks NiMH batterijen, grootte AA). Toch geeft het nog redelijk wat warmte af, omdat slechts één zijde van het kussen warmte afgeeft. Er zit dus waarschijnlijk een isolerende en een warmte-reflecterende laag in het kussen.
Bij mij ging de accu snel stuk. De kwaliteit van de accu bleek niet goed genoeg om de grote stroom te leveren.

Merkloos warmtekussen:
merkloos warmtekussen
Dit warmtekussen kan in een autostoel geplaatst worden.
Sommige warmtekussen hebben een klein verwarmingselement, maar dit kussen verwarmt over bijna heel het kussen.
Voor mij was het niet zo handig, omdat ook de zitting verwarmd wordt, en door mijn lange rug wordt een te klein deel van mijn rug verwarmd. Verder zit er een thermostaat ingebouwd, waardoor het voor mij niet warm genoeg werd.

Geschiedenis

Al in 1932 bleek er een elektrisch warmtevest te bestaan.
Voor de verkeerspolitie in de Verenigde Staten werden elektrisch verwarmde vesten ontwikkeld. De stroom kwam van aansluitpunten in de straat.
Het is niet bekend of deze ook in het echt gebruikt zijn. Op de foto is niet duidelijk te zien hoe het gemaakt is.
Een foto hiervan zit in Nederland in het archief bij www.geheugenvannederland.nl en bij www.spaarnestadphoto.nl met fotonummer: SFA022809229.

In 2014 had de ANWB met hun eigen merk "Human Nature" jacks en handschoenen die elektrisch verwarmd zijn. Dus ik kan wel stellen dat in 2014 elektrische verwarming in kleding algemeen gangbaar is.

Laatste wijziging van deze bladzijde: november 2022