Huisarts E6.

2020

Ik had het opgegeven dat ik bij de huisartsen in mijn woonplaats met mijn nekklachten terecht zou kunnen. Mijn bedoeling was te verhuizen naar een andere plaats vanwege de huisartsen.
Doordat ik vlakbij in open water kon gaan zwemmen en dat voor mijn rug en nek goed leek te zijn, heb ik besloten om te blijven wonen waar ik woon.
Daarom besloot ik in 2020 om toch te gaan proberen om naar een nieuwe huisarts te gaan. Van te voren wist ik dat het een lang en moeilijk traject zou worden. Ik diende onder andere klachten tegen huisartsen in en ik liet mijn dossier verwijderen.

2022

In 2022 was het eindelijk zo ver, dat ik contact zocht met een nieuwe huisarts. Ik had goede hoop dat het deze keer (na 25 jaar proberen) zou lukken om met mijn nekklachten bij een huisarts terecht te kunnen.
Als ik echter naar de huisartsenpraktijk zou gaan, dan zou ik een paar dagen zwemmen moeten opgeven, omdat het zwemmen zoveel van me vergt.
Daarom leek het me beter om eerst online via eConsult contact te zoeken met een nieuwe huisarts.
Op 20 oktober 2022 stuurde ik het volgende bericht naar een huisarts die ik nog niet kende.
Ik had er twee weken over gedaan om het bericht te schrijven, om het zo kort en duidelijk mogelijk op te schrijven en zodat het niet verkeerd opgevat zou kunnen worden:

Geachte dokter E6.,

Mijn dossier heb ik laten verwijderen en ik wil graag herhaalrecepten bestellen.
Zou u dat willen doen ?

Het gaat om:
- ###.
- ###.
- ###.

Ik ben geboren in 1965.
Mijn nekklachten zijn begonnen op 4-jarige leeftijd door een val.
Door mijn nek verkeerd te belasten kon ik in 1992 mijn werk niet meer doen.
Er zit een torsie in mijn onderrug die een tegenreactie geeft in mijn bovenrug, maar de meeste problemen heb ik met de stand van mijn nekwervels.
Bent u bekend met mechanische nekklachten en heeft u daar begrip voor?
Wilt u mijn huisarts zijn?

Met vriendelijke groet,
D.


De volgende dag had ik een bericht terug. Dat was blijkbaar niet van huisarts E6., maar van iemand anders. Ik ging er van uit dat het een huisarts was (het bleek later van een assistente te zijn). Via de website was niet te achterhalen van wie het bericht was.

Beste hr D.,
Ik heb de ### en de ### herhaald, de ### is al even geleden en mag ik niet zo herhalen, dr E6. is vandaag niet aanwezig, maandag zal ik dit bericht van u aan haar doorsturen.
21-10-2022


Dat is een serieus probleem. Het medicijn wat ik niet kreeg is een pijnstiller die ik soms nodig heb. Zonder die pijnstiller kan ik in een situatie komen dat de pijn teveel oploopt en ik daardoor mijn nekspieren niet meer ontspannen kan houden.

Op 25 oktober 2022 werd ik gebeld.
Op dat moment lag ik op een bed om mij voor te bereiden om te gaan zwemmen (in open water van 14°C). Ik had een elektrisch verwarmingskussen in mijn nek en oordopjes in om naar de radio te luisteren. Het duurde even voordat ik door had dat mijn telefoon ging, en net toen ik mijn telefoon oppakte werd er neergelegd.
Even later zag ik dat het telefoonnummer van de huisartsenpraktijk was. Ik had terug kunnen bellen, maar ik besloot dat het beter was om dat niet te doen.
Als ik het algemene telefoonnummer zou bellen, was het nog maar de vraag of ik die huisarts aan de lijn zou kunnen krijgen. Ik was ook niet fit op dat moment en hijgerig omdat ik snel naar de telefoon was gegaan. Als ik niet fit ben, dan is dat aan mij te merken en dat geeft vaak problemen in het contact met anderen. Daarom leek het me verstandiger om niet terug te bellen.

In die periode ging mijn telefoon nog een keer over met een voor mij onbekend nummer. De telefoon rinkelde echter maar heel kort, dus ik ga er van uit dat het niet serieus was.

Op 30 oktober 2022 kreeg ik op zondagochtend een bericht van een voor mij onbekende website. Het bericht wekte de indruk dat het van de apotheek zou zijn en er werd gevraagd om ergens op te klikken om "kijksluiters" te activeren. Dat heb ik niet gedaan.

Als er bij de apotheek medicijnen voor me klaar staan, dan krijg ik een bericht. Zo'n bericht had ik nog niet ontvangen. Op 31 oktober 2022 belde ik naar de apotheek om te vragen of de herhaalrecepten misschien klaar stonden. Dat was zo, dus die ben ik dezelfde dag gaan halen.

In het verleden kocht ik medicijnen online door problemen met de huisartsen. Nu keek ik weer of ik een pijnstiller online zou kunnen kopen, maar dat bleek niet mogelijk. Het kan alleen op recept. Er zijn wel online dokters die dat misschien willen voorschrijven, maar ik weet niet of dat betrouwbaar is.

Op 3 november 2022 kreeg ik een bericht van de apotheek:

Onderwerp: Geachte heer D., Er liggen medicijnen voor u klaar

Geachte heer D.,

Er liggen medicijnen voor u klaar. U kunt ze de eerst volgende werkdag ophalen.
Let op. Vanaf 1 januari kan uw geneesmiddel van merk, kleur of toedieningsvorm veranderd zijn. Dit is een gevolg van de vergoedingsvoorwaarden(preferentiebeleid) van uw zorgverzekeraar. Voor vragen hierover kijkt u in uw polisvoorwaarden of belt u met uw zorgverzekeraar. Wij voeren slechts hun beleid uit.

Met vriendelijke groet,

Het team van apotheek ###


Op 4 november 2022 ging ik langs de apotheek en ik had de mail afgedrukt.
Ik vertelde dat ik bij het herhaalrecept om een derde medicijn had gevraagd en dat daar misschien de mail voor was, of dat de computer een fout had gemaakt.
De medewerker van de apotheek vertelde dat er een computerstoring was geweest. De medewerker las in de computer over dat derde medicijn en maakte dat voor mij klaar.
Zo had ik gelukkig weer de pijnstiller die ik soms nodig heb.

De huisartsen maken gebruik van een website voor de herhaalrecepten en (een deel van) het dossier.
Op 16 november 2022 heb ik die website doorzocht en daar vond ik een reactie op mijn vraag van huisarts E6.:

25-10-2022
Plan:
Naar : Econsult.


24-10-2022
Plan:
R/10 st ### 50mg(1.1C).

Plan:
### herhaald. e-consult reeds al afgehandeld. ik kan geen nieuw bericht eraan toevoegen/aanvullen. Indien patient verder de klachten van de nek zou willen bespreken, mag hij een afspraak hiervoor op het spreekuur maken. (ik zie vraag van pt of ik zijn huisarts wil zijn; ik ga wel met verlof per december en stop dan ook, dus als patient een vaste huisarts zoekt dan misschien beter bij een collega?)


Ik had geen bericht gekregen dat de huisarts dat ingevoerd had. Er was ook een optie op die website om mijn hele dossier te downloaden, maar daar zat het bovenstaande bericht niet bij.
Blijkbaar is een eConsult afgerond, zodra de huisarts een antwoord geeft. Doordat iemand anders heeft geantwoord, was het eConsult afgerond en kon de huisarts er niet meer op reageren.
Die ander had echter wel de inloggegevens van huisarts E6. gebruikt.

De loggegevens van wie mijn dossier heeft bekeken kunnen van die website gedownload worden. Daar blijkt niet de naam te staan van de persoon die het bekijkt. Er staat alleen "huisarts" of "doktersassistente".
Er wordt vaak in mijn dossier gekeken. Dit is uit de loggegevens:
31-10-2022 13:53 huisarts
26-10-2022 08:46 huisarts
25-10-2022 14:51 doktersassistente
25-10-2022 14:49 doktersassistente
25-10-2022 14:36 -
24-10-2022 17:46 huisarts
24-10-2022 17:38 huisarts
24-10-2022 08:39 huisarts
21-10-2022 08:53 doktersassistente
20-10-2022 11:47 huisarts
06-09-2022 19:54 huisarts
06-09-2022 19:54 huisarts
06-09-2022 09:51 doktersassistente
02-09-2022 12:04 huisarts
02-09-2022 12:02 doktersassistente
02-09-2022 11:58 huisarts
01-09-2022 09:33 doktersassistente
24-08-2022 12:43 -
18-08-2022 16:39 Huisarts
18-08-2022 15:23 doktersassistente
18-08-2022 14:52 huisarts
18-08-2022 08:15 huisarts
06-07-2022 09:57 doktersassistente
28-06-2022 12:29 huisarts
27-06-2022 10:04 huisarts
27-06-2022 09:29 -
23-06-2022 08:54 doktersassistente
03-06-2022 17:05 basisarts
03-06-2022 12:16 huisarts
02-06-2022 11:20 huisarts
02-06-2022 11:05 huisarts
02-06-2022 09:30 huisarts
02-06-2022 08:58 huisarts
01-06-2022 16:49 huisarts
01-06-2022 14:22 huisarts
04-04-2022 14:37 doktersassistente
27-01-2022 11:59 doktersassistente


Ik was deze pagina meer anoniem begonnen en had deze huisarts "huisarts X6." genoemd, hopende dat het contact tussen deze huisarts en mij op een normale manier zou gaan. Het gaat echter al mis nog voor ik deze huisarts heb gezien. Daarom heb ik er "huisarts E6." van gemaakt.

Op 28 november 2022 diende ik een klacht in via het klachtenformulier op de website van de huisartsen:
Klachtenformulier

Voornaam ###
Achternaam D.
Adres ###
Postcode ###
Plaats ###
Telefoon ###
E-mailadres ###

Uw klacht

Beste mevrouw, heer,

Op 20 oktober 2022 schreef ik een bericht aan huisarts E6. via de website "mijngezondheid.net".
Ik heb goed opgelet dat ik het naar huisarts E6. stuurde.
Iemand anders ging het echter beantwoorden.

De volgende dag werd ik gebeld, maar ik was te laat bij de telefoon.
Blijkbaar was dat de enige kans die ik kreeg.

Vier weken later ga ik op de website "mijngezondheid.net" overal op klikken en ik kom een reactie van huisarts E6. tegen.
Die reactie is niet aan mij gericht en ik had ook geen bericht gekregen dat er een reactie was.
Huisarts E6. schrijft dat zij niet op mijn bericht kon reageren omdat het eConsult was afgerond, aangezien iemand anders er al op gereageerd heeft.

Ik vraag me af wat er mis ging.
Stuurde de website mijn bericht naar iemand anders en kan ik de website maar beter niet meer gebruiken voor eConsult, of heeft iemand anders namens huisarts E6. mijn bericht beantwoord?
Wie heeft mijn bericht beantwoord? Er stond geen naam bij en via de website is dat niet te achterhalen.

met vriendelijke groet,
D.


Toen ik bovenstaande formulier had verstuurd, toen zag ik dat er een fout in zat. Ik schreef dat ik de volgende dag werd gebeld, maar dat was een paar dagen later. De huisartsen nemen mij en mijn klachten niet serieus, en nu schrijf ik ook nog dingen op die niet correct zijn.

Ik kreeg een ontvangstbevestiging. Dat is waarschijnlijk een automatische ontvangstbevestiging.

Onderwerp: Ontvangstbevestiging klachtenformulier

Beste Patiënt, We hebben uw klachtenformulier ontvangen. Wij zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Medische vragen worden niet via dit formulier beantwoord. Hiervoor kunt u een econsult starten of telefonisch contact opnemen met de praktijk.

Met vriendelijke groet,

Team Huisartsenpraktijk ###


Op 30 november 2022 werd ik opgebeld door huisarts O3.. Deze keer was ik op tijd met het opnemen van de telefoon.
Huisarts O3. vertelde dat doktersassiste X24. mijn bericht had beantwoord, waarna de huisarts niet meer kon reageren. Men was nog niet goed bekend met het computersysteem.

Diezelfde dag stuurde huisarts O3. mij een bericht via de website mijngezondheid.net:
Dhr. D.

30-11-2022

Dit is de brief die dr E6. 25 oktober naar u verzonden heeft en die blijkbaar niet aangekomen is.
Met vriendelijke groet
O3., huisarts

Goedemiddag,
De ### is herhaald. Indien u verder de klachten van de nek zou willen bespreken, mag u een afspraak maken op het spreekuur.
Ik wil uw huisarts zijn, alleen ik stop in december hier in ###, dus misschien is het dan beter bij een collega te zijn.
Met vriendelijke groet,
Dr. E6.


Ik reageerde diezelfde dag en stuurde dit terug naar huisarts O3.:

Beste huisarts O3.,
Dat bericht had ik niet ontvangen.
Op de website staat een leeg bericht op 25 oktober: "Plan: Naar: Econsult", en meer niet. Ik had ook geen mail ontvangen dat er een leeg bericht voor me was.
met vriendelijke groet,
D.


Op 1 december 2022 gaf de huisarts daar nog een reactie op:

Dat klopt, daar is iets mis gegaan. Wat kan ik nu niet meer achterhalen. Excuses daarvoor.
Met vriendelijke groet,

O3., huisarts


Inmiddels werkte huisarts E6. niet meer als huisarts in de huisartsenpraktijk.
Alle moeite was dus voor niets geweest.
En nu heb ik deze bladzijde over een huisarts die ik niet eens gezien of gesproken heb.

Ik ging vervolgens een andere huisarts proberen. Helaas duurde dat vier maanden door toegenomen nekklachten. In april 2023 ging ik naar huisart X31..

Laatste wijziging van deze bladzijde: augustus 2023