Nederlands | English

Schuin bed

Door zo te slapen rekt mijn rug en nek iets uit terwijl ik slaap.
tractie
Dit is uit noodzaak ontstaan. Als ik normaal lig, dan wordt de torsie van mijn rug doorgegeven aan mijn nek. Dus ook tijdens mijn slaap wordt er op een scheve manier tegen mijn nekwervels geduwd. Ik heb verschillende manier geprobeerd, maar het bleek dat door de zwaartekracht te gebruiken beter was dan op een of andere manier geforceerd mijn rug of nek uit te (t)rekken.

Dat ik zo lig heb ik ook aan het dossier toegevoegd, toen ik voor de rechtbank over mijn klachten en situatie schreef in mijn brief van 18 mei 2006.

Jaren later heb ik het minder schuin gemaakt en met een ondersteuning voor mijn onderbenen:
schuin bed schuin bed schuin bed
Deze 3D tekeningen zijn gemaakt door Amarcus ICT en zijn Public Domain.

Voordelen

Ik ben minder moe door zo te slapen. Volgens mij zou het kunnen zijn dat bijvoorbeeld mijn nekwervels wat ruimer uit elkaar liggen waardoor ze minder druk zetten op dingen die in mijn nek van en naar mijn hersenen lopen. Het zou het kunnen zijn dat er bijvoorbeeld minder druk op het ruggemerg in mijn nek staat, waardoor ik voldoende kracht heb om goed adem te halen. En ik vermoed doordat mijn nekwervels wat ruimer uit elkaar liggen dat ook de bloedvaten van en naar mijn hersenen wat meer ruimte hebben en dat daardoor mijn hersenen meer zuurstof krijgen tijdens het slapen.

Ik had het meeste profijt van mijn schuine bed, toen ik zo'n anderhalf jaar op deze manier lag.

Door zo te liggen heb ik minder pijnstillers nodig. Ik hoef nu gelukkig niet dagelijks pijnstillers te nemen.

Door op deze manier te liggen kon ik nog allerlei brieven schrijven en kan ik nog (met de nodige voorbereiding) de reis naar het UWV en naar de Rechtbank maken.
Het grootste deel van deze website heb ik kunnen maken door het grootste deel van de dag zo schuin op mijn bed te liggen.

Nadelen

Een nadeel is dat een beginnende migraine flink wordt versterkt, omdat het bloed iets naar mijn hoofd zakt en er zo meer druk op de bloedvaten in mijn hoofd komt te staan.
Het voordeel is dan weer dat migraine minder vaak ontstaat.

Als ik vlak na het eten zo ga liggen, dan is dat niet prettig voor mijn maag. Ook raakt er soms lucht in mijn maag opgesloten.

Als ik zo lig, staat er altijd druk op de buikslagader (abdominale aorta). En ook de doorbloeding van mijn benen is minder, omdat die naar beneden hangen om te voorkomen dat ik van het bed naar beneden schuif.

Mijn schuine bed bleek nog een aantal kleine ongemakken te veroorzaken. Zoals bijvoorbeeld beginnende spataderen in knieholte.
Waarschijnlijk ook een wat verdikt neusslijmvlies. Dat was nadelig voor mijn ademhaling, die al minder is door de mechanische druk op mijn nek. Dus dat probeerde ik te verhelpen, zie mijn bladzijde over meer zuurstof.

Na 5 jaar zo liggen:
Mijn nek en rug worden zo door de zwaartekracht iets uitgerekt, maar mijn schouders zakken door de zwaartekracht ook naar beneden (richting mijn hoofd). De spieren die van mijn nek naar mijn schouders lopen worden zo korter, en dat is nadelig voor mijn nek. Dat begon na 5 jaar zo liggen steeds meer een probleem te worden.

Na 6 jaar zo liggen:
Na 6 jaar zo liggen kreeg ik onder andere steeds meer last van pijn rond de knieholte en last van pijnlijke knieën (het zou iets met bloedvaten, pezen, kniegewricht kunnen zijn). Dat liep steeds meer op, zodat ik minder zo schuin kon liggen. Het probleem is dat als de pijn oploopt, ik me niet goed kan ontspannen of niet meer zo schuin kan blijven liggen.
Doordat ik minder schuin kon liggen liepen in 2008 mijn nekproblemen weer op, waardoor ik vaak te duf en te beroerd was om ergens serieus mee bezig te zijn.

Na 7 jaar zo liggen (in 2009):
Na 7 jaar zo liggen moest ik het minder schuin maken. Ik heb het van 10° naar 4° terug gebracht. En ik heb voor mijn onderbenen een schuine plank toegevoegd met daarop een laag traagschuim.
Ik kan nu 1 of 2 uur per dag zo schuin liggen. En dat helpt nog steeds om mijn nekklachten wat te verminderen.

In 2013:
Door oplopende nekproblemen lag ik in 2013 meer op mijn schuine bed, zo'n 2 tot 3 uur per dag. Daardoor liepen ook de nadelen op.
Samen met mijn voetenmuis kreeg ik soms kramp in mijn benen, maar dat kon ik beperken.

In 2015:
Vanwege de nadelen kon ik een paar jaar nauwelijks op mijn schuine bed liggen. Ik heb eerst geprobeerd het nog minder schuin te maken met aan het voeteneind slechts een verhoging van 5 cm, maar dat gaf geen uitrekkend effect voor mijn nek. Met 10 cm verhogen was er wel een beetje een uitrekkend effect. De hoek was daarmee 2,7 graden. Ongeveer twee keer per week lag ik er een uur op.
Op 9 juli 2015 stelde ik een vraag over de nadelen van mijn schuine bed aan mijn huisarts. Dat leverde niets op.

Laatste wijziging van deze bladzijde: december 2016